Szabad járókelők
Az elején egy kis ismétlés:
Az auszik valahogy úgy vannak
egymással, úgy beszélnek egymással, úgy mozognak a közegben, mintha már
mindenki látott volna mindenkit alsógatyában. Mintha már egyszer közösen,
beragadtak volna egy liftbe legalább másfél órara, zeró térerővel. Mintha lett
volna együtt egy "tandem"
ugrás élményük egy jubileumi AC/DC koncert után.
Összenevetnek, köszönnek,
dumálnak, viccelnek és elismerően bókolnak egymásnak, nemtől függetlenül.
Reggel a kávézóban simán előfordulhat egy- egy pizsamás, hálóinges vagy
mezitlábas antré...de soha nem láttam még, hogy valaki megbámulna vagy
megszólna bárkit a külseje miatt, bármilyen szélsőség legyen is az (itt nemigen
játszik sem a full house-as sem a deficites luxusprosti style).
A gyerekekkel különösen
barátságosak. Pl. könnyen megeshet, hogy a tűzoltó villog, a kamionos dudál és
a daruba beülhet a gyerek, ha meglátják, hogy érdeklődve nézi őket. A pincér,
pénztáros, postás, melós, kukás haverkodik-pacsizik a gyerekekkel...folytathatnám....
Hogy ez a társadalom mitől lett ilyen a
"történelme" során, annak utána lehet olvasni a you-tube-on. De ami
az új, felnövekvő generációkba naponta oltja bele ezt a szívéjes közvetlenséget
és oldottságot, azt mi is láthatjuk. És 3 év elteltével valamelyest másként is.
Az auszik szabadsága
kisgyerekkorban kezdődik a családban és folytatódik a közoktatásban, sokszor
aprónak és jelentéktelennek tűnő dolgokkal.
Az átlag auszi gyereknevelés
néhány jellemzője:
1. Nem cél a gyereket minél hamarabb leszoktatni a
pelenkáról. Nos, e mellett maga a gyerekpszichológia mutat fel érveket.
2. Nem cél a gyereket minél hamarabb leszoktatni a
babakocsiról. Ha már nagyobbacska is (ovis) de megis épp "olyanja
van", nem kell sétálnia, üldögéljen csak kényelmesen, nézelődjön,
eszegessen a kocsiban, úgyis mozog egész nap.
3. Nem cél a gyereket folyamatosan tisztán-
takarosan, szalonképesen tartani, ebből adódik az is, hogy a gyerek a
külselyére nézve utasításokat vagy negatív megjegyzést - még a legjobb
szándékkal sem-, szinte soha nem kap és ebből adódik az is, hogy fizikálisan is
nagyobb a mozgástere. Vagyis kúszhat-mászhat és földre ülhet gyakorlatilag
bárhol. Majd este megfürdik.
4. Nem lehet cél az uniformizálódás, mert nincs rá
felület. Mindenki pont olyan jól vagy pont olyan hülyén vagy pont olyan
kódolhatatlanul néz ki, ahogy aznap akar. Pl. sok üzletben lehet kapni olcsón
jelmezeket és a gyerekek sokszor azt hordják a hétköznapokban az utcán, a
boltban, a jatszótéren. 90 fokon kimosott batmanek, pókemberek, királylányok,
tündérek, tűzoltók stb. bárhol előfordulhatnak.
Aztán jön az óvoda vagy iskola
előkészítő, ahol a fenti hangulatot a tanárok tovább viszik és hozzá adódik a
közösség érdekeinek és az individuum sértetlenségének mesteri összefésülése. A
másik iránti tisztelet és jóindulat és a szabad választás lehetősége.
Toma 5 éves és kb. egy éve jár
"oviba". Ő most nagycsoportos, ami itt az iskola előkészítőt jelenti,
vagyis pre-schoolos. Ez a közoktatás első lépcsőfoka de csak 2-3 nap hetente. (Perthben ugyanez az
előkészítős csoport, az iskolába van kihelyezve).
Ez egy sima ovi, nem alternatív
intézmény, nem Waldorf, de akár az is lehetne, mert eléggé hasonlóak az
alapelvek...de minden más közoktatási intézményben is ez az attitűd jelenik
meg.
"A Waldorf-óvoda
alaphangulata, melyet a nevelő személyisége is folyamatosan tükröz, az, hogy „A
világ jó!”. Olyan
világot teremt az óvoda a gyermek számára, melyben jól érezheti magát, minden
érzékszervével megtapasztalhatja a világban lévő jót. Ennek érdekében kellemes
illatok, puha, lágy kelmék, kerekded formák, természetes anyagok veszik őket
körül. Ha elmarad – a szülő vagy az óvodapedagógus hibájából – ezeknek az
értékeknek, elsősorban pedig a szeretetteljes, bensőséges lelki kapcsolatnak az
ápolása, akkor a gyermek felnőtt korára a szó legmélyebb értelmében veszti el szabadságát."
Példák a pre-schoolból:
1. Az
udvar és a csoportszoba egybe nyílik és jó idő esetén a nagy ajtót nyitva
tartják, így a gyerekek legtöbbször egyénileg választhatnak, hogy kint vagy
bent játszanak. Hát, ma már tudom, hogy ezért
nincs értelme a benti-kinti cipőnek, hisz sokszor ki- be járnak
kedvükre.
2. Az
egész helység olyan, mint egy maximálisan kihasznált alkotóműhely, ahol mindig
találni valami érdekeset, ahol lehetőleg nincs megakasztva a gyermeki
fantázia-gondolat-álmodozás és az ehhez kapcsolódó cselekvések, mozgások
dinamikája. Az egész tiszta "Tesz-vesz város". Ennek vonzata a laza
rumlik és a laza rendek váltakozása. A társasággal sokszor egymással
időbeni szinkronban de külön - külön kis csoportokban, leválasztott terekben
foglalkoznak (általában 3-4 felnőtt van velük).
3. A
csoportszobában semmi extra cucc vagy drága eszköz, berendezésében puritán de
egyben natúr és havonta átrendezik, variálják, díszítik.
4. A
gyerekek önkiszolgálnak, ebéd alatt- aki nem éhes, annak nem kell enni-, maguk
merik az ételt, készítik a szendvicsüket, szabadon válogatva a hozzavalók között. Gyakran gyúrhatnak tésztákat- készíthetnek maguknak kekszet, péksütit.
Ettől bizony sokszor nagyon maszatosak lesznek nap végére de ez senkit nem
szokott zavarni. Ruhacserére csak akkor kéri a pedagógus a gyereket, ha pl.
totál nyakon öntötte magát. A kajás, festékes, ragasztós, homokos stb. ruha,
nem téma.
5. Az
udvaron a vizezés, sározás, földön fetrengés sima ügy, kivéve ha nagyon hideg
van. És a fűben uzsonnáznak, ha jólesik.
6. Az
tanárok minden körülmények között szépen beszélnek velük, és egyáltalán, csak
tényleg indokolt esetben fegyelmeznek.
7. Sok
szabadon választható foglalkozás.
8. A
napi ütemtervet rugalmasan kezelik, sosem sietnek, nem cél mindenképp
teljesíteni- végrehajtani, a lényeg a nyugi és a derű, a közös élmény.
9. Folyamatos
pozitív megerősítések a gyerekek és szülők felé is, a pedagógusok részéről. A gyerekek időközi írásos értékeléseinek alapvető célja a lelkesítés, bátorítás,
empátiával átitatott útmutatás. Pozitív pedagógia. Öröm olvasni.
10. Nyitottság
és figyelmesség: mikor Toma elkezdte a pre-schoolt, a tanárai laminált képes-
magyar szavas kártyákat készítettek maguknak és az övükre csatolták, hogy
könnyebben áthidalják a kezdeti nyelvi nehézségeket és segítsék Toma
beilleszkedését. A csoportszoba falára szintén kitettek maguknak egy
angol-magyar szóvállogatást.
11. Nincsen
rózsa tövis nélkül, T. néni nem valami nájsz de megbírjuk.
Így lehetséges az, hogy évek
múlva az intrikának, fojtogató maximalizmusnak, pedantériának, megfelelési
kényszernek szinte nyoma sincs.
Az itteni iskolás életérzésrôl sokat tudnék még írni, egyéb információs forrásokból. De ezt majd csak akkor teszem, ha Toma
ténylegesen sulis lesz és mi is részesei leszünk a dolognak.
Exkluzív/ Respect a
"Mindenki-nek"!:-)
Szintén 90'- es évek, vidéki
gimnázium, megtörtént.
Tanár típusok:
A. jól
tanít (érthetően, élvezhetően) és jó fej
B. rosszul
tanít de jó fej
C. jól
tanít de nem jó fej
D. rosszul
tanít és nem jó fej. Zsóka néni "D" kategória, azok közül is az egyik
legveszélyesebb, mert fizika szakos.
E. matekosok
és tömeggyilkosok
Zsóka nénit gimnazista diákjai
nem rühellték annyira, mint az iskolai menzán kísérteni vissza-visszatérő B'
menüt - hamis gulyás H2O-val megbolondítva / dejós tészta -, de majdnem.
Zsóka néninek ugyanis annyi báj
és humor jutott, mint amennyi Kálmán Olgának mostanra maradt.
És mint tudjuk, a humortalan
pedagógus bármire képes.
Most azt gondolnánk, hogy Zsóka
néni, tinédzser hallgatósága iránt semmiféle személyes érdeklődést nem mutatott,
de ez nem igaz. Ugyanis az egyébként férjezett Zsóka néni, minden lehetséges,
még nem büntetendő praktikát bevetve próbált tetszeni a drasztikus hormonális
változásokon éppen áteső pubertás korú fiúknak, és felpiszkálni
versenyszellemét a kamasz lányoknak. Ez a kiszeli abszurditás majdnem akkora
mozit jelentett az osztálynak, mint Zsóka néni inzulin érzékenysége, mivel
sajnálatos betegségéből adódóan a gyerekek nem ritkán lehettek szemtanúi annak
a burleszki jelenetnek, amikor tanóra közepén Zsóka néni vércukra az alagsori
tornaszertár mélységéig zuhant és Zsóka néni, - mint Kovács Kokkó István a
Chacon elleni mecs hatodik menetében - imbolyogva, bizonytalanul tapogatózva hagyja el a tantermet csokoládét
hajtva.
Szóval, Zsóka néni nem volt még középkorú de valószínűleg már elég
régóta és elég erősen rettegett a gondolatától ahhoz, hogy ideje korán, még a
40-es évei előtt kiforduljon önmagából.
A gazdaságis Marika szerint,
Zsóka néni a 37. születésnapja utáni első péntek délutánon, a
"Primadonna" elnevezésű szépségszalonban, egy a Koós Károly díjas
"Csini" művésznévre hallgató műkörömépítő mester társaságában, egy
Füles Magazin kacsintós Bíró Strech Ica fotójával ellátott fedőlapjának
megpillantásakor kapta meg azt az erőteljes inspirációt, aminek hatására Zsóka
néni elindulhatott lefelé azon a lejtőn, amin már tényleg csak letérdelve lehet
megállni.
Mert ekkor Zsóka néni tudomásul
vette, hogy bármilyen körülmények között és életkorban lehet szexi és szánalmas
és ennek érdekében semmi mást nem kell tennie az affektáláson és riszáláson
kívül, mint bármit magára aggatni ami feltűnő, tarka, feszülős, illetve ami
gumírozott, nejlon, poliészter, tehát mindent ami szintetikus műszál, és
izgalom esetén spontán öngyulladásra képes.
Mert ami Hepburn-nek Chanel, az Zsóka néninek Ica.
Mert ami Hepburn-nek Chanel, az Zsóka néninek Ica.
Fájó, de Zsóka néninek előadóként nem voltak akkora sikerei, mint megyei
divatikonként.
Sajnos olyan érthetetlen módon magyarázta az
amúgy is indokolatlanul magas szinten megkövetelt fizikát, hogy még a
reálosoknak is sikerült megtépáznia az önbizalmát, a többieket pedig szimplán
részvétből, be sem kellett volna engedni az óráira.
Sokáig magam sem hittem annak a
szóbeszédnek, hogy a magyar közoktatásban léteznek olyan reál szakos pedagógusok, akik képesek figyelembe venni azt a tényt, hogy a diákok
többsége nem reál beállítódású és hajlandóak szaktárgyukat úgy számonkérni,
hogy csak az elméleti rész elsajátításával is elérhető lehet nem hogy a kettes,
de a csillagos hármas érdemjegy is. Aztán legnagyobb meglepetésünkre
megismerhettük V.Szilvia tanárnőt, e forradalmian humanista gondolkodás jeles
képviselőjét, akire úgy néztünk mint Földanyára és aki mint aprócska Szent
János-bogár ragyogott ki a tanári szoba ködös homályából. Nálánál nagyobbat és
hangosabbat már csak H.István orosztanárunknak köszöntük, akinek ugyan több
végtagja volt mint foga, de volt 8 gyereke, szíve és realitásérzéke. Aki
mérnöki pontossággal pozicionálta be tantárgyának jelentőségét és önmagát, mint
tantárgyának képviselőjét, valamint tanítványait, mint az orosz nyelv
befogadásra képtelen közeget. Így történhetett meg, hogy H.István tanárúrral fél
éven keresztül vettük át újra és újra a tankönyv legelső, "Vü Moszkve" című
egy bekezdéses, eseményekben és fordulatokban gazdag olvasmányát, amit a tanév
derekára sikerült majdnem mindenkinek kiszótárazni és amit a bevállalósabbak ha
megtanultak, jó esélyekkel felelhettek még a négyesért is.
Zsóka néni azonban csak 1
kullancs volt a millióból, így tantárgyát szakszerűen, az előírások szerint
gyakran, és szigorúan kérte számon.
Nos. A néhány nappal az érettségi előtt álló osztály szerenádozni
kényszerült Zsóka néni ablaka alatt. Jobb szerették volna inkább kifüstölni, de hát
muszáj volt énekelniük, meg szemerkélt is. A kórus a kapu előtt a füvön
ácsorogva még benne volt egy dalban, mikor Zsóka néni, nem kevés pirosítóval,
szűk mosollyal, mint egy rokokó Madonna megjelent a kapuban. Megvárta míg csend
lett, és egy újabb póz gyanánt így szólt: " Mostantól tegezhettek."
A válasz a második sorból
érkezett: " Akkor, a kurva anyád Zsóka!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.